Analys av nya kursen om bildanalys

Påbörjade en ny kurs idag som heter Bild och Verklighet, den ska tydligen innehålla en hel del bildanalyser.

Konnotation, denotation, privat association, punctum var några av de begrepp jag fick stifta bekantskap med under dagens föreläsning. Det är helt enkelt saker man ska tänka på när man gör en semiotisk bidlanalys. Att analysera bilder på djupet känns smått värdelös då det finns väldigt olika teorier och tankar. Det blir bara för mycket med alla åsikter hit och dit, den ena konstigare än den andra. Jag menar varför ska man sitta och analysera en häftig bild när man istället kan gå ut och skapa egna bilder istället.

Jag tycker fotografen Brian Gabermans artikel i januari nummret av The Skateboard Mag stämmer bra överns om vad jag tycker om den nya kursen.

" The only thing I like to talk about less than photography is sport" ( okej, det stämmer bra förutom det där sista om sport, sport är bland det roligaste man kan prata om)

"There are people who go out and have adventures and, and people who sit around and watch people have adventures"

" I wont lie for a minute I even found myself playing along, coming up with my own embarrassing theories and pontificating about the work. All the while however , one thought kept bouncing around in my little head: This is bullshit"

Turligt nog är bara kursen tre veckor lång så alla övningsuppgifter för att säkra ett bra betyg ska nog inte vara något större problem att klara av. Om det är något jag har lärt mig från framför allt svenska lektionerna på gymnasiet så är det att flumma mycket. Och just flumma lär behövas i den här kursen..

Peace






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0