Så det kan bli

Igår satt jag och kollade igenom lite gamla mappar med bilder. Brukar göra det när jag har tråkigt. Fick hur som helst för mig att kolla vad jag hade gjort samma dag fast tidigare år. Varken 2010, 09 eller 08 hade jag några bilder från den 27:maj. Däremot fanns det en mapp från 2007.

Den 27:e maj för fyra år sedan hängde jag med Johan till Åsen när han körde MTB. Då för fyra år sen var jag helt inställd på att det var actionsports-filmare jag skulle bli, det var åtminstone vad jag hade sagt till Syo'n när jag skulle söka gymnasium i nian. Filma MTB, skate och BMX i USA var drömmen.

Hur som helst så var vi först ute på förmiddan, jag hade med mig en videokamera för att filma lite justa klipp. Jag hade också med mig en sketen liten kompaktkamera, mest bara för att kunna ta någon bild och ladda upp på bilddagboken. Eftersom det var så varmt ute så bestämde vi oss för att dra ut och filma igen senare.

När vi var tillbaka vid Åsen hade jag tagit med mig mina föräldrars systemkamera av den enkla anledningen att jag ville testa en snabbare kamera än min kompakt. Jag hade aldrig använt någon avancerad kamera förut och jag hade noll koll på foto. Systemkameran hade jag knappt vågat röra för att jag var rädd att ta sönder den. Innan jag åkte hemifrån skummade jag igenom instruktionsboken lite snabbt, men alla ord som slutartid, bländare, ISO med mera var som att läsa grekiska.

Men trots att jag inte hade någon större koll på hur kameran fungerade så kände jag direkt när jag började fota lite bilder att det var ju ganska så kul. Efter den dagen fortsatte jag att fota med mina föräldrars kamera utan att lämna tillbaka den på två år tills jag köpte en egen..
Skulle jag inte tagit med kameran ut i skogen den där dagen hade jag antagligen inte börjat fota och defenitivt inte plugga vidare till bildjournalist efter gymnasiet. Jag visste inte ens vad en bildjournalist var för fyra år sen..

Sjukt hur det kan bli ibland.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0