Road trip - Kors och tvärs

13-15 Juli.
Road trip är nog det roligaste sättet att resa på. Man hoppar in i bilen och sen får man se var man hamnar.
Första veckan på semestern plockade jag upp lärar-Affe (ja, han har tagit examen nu!!) i Norrköping och efter att vi hade svängt förbi cykelbutiken och fixat ny kedja till Affes BMX var vi sugna på glass. Riktigt jäkla bra glass finns i Hjortkvarn, åtminstonde var det så för 6 år sen när vi var där sist. Första stoppet fick alltså bli Hjortkvarn. Och jo, glassen var sjukt god, kanske till och med bättre än sist.

Efter glassen bestämde vi oss för att försöka hitta den övergivna byn Björnhammaren som skulle ligga någonstans i de södra närkeskogarna.

Efter en kort biltur var vi framme och möttes av en övergiven fabrik följt av mängder hus som har stått obebodda länge. En gång i tiden var Björnhammaren en bruksort med ett hundratal invånare. Men liksom på de flesta bruksorter i Sverige har produktionen på den lokala fabriken minskat och fler människor har då flyttat därifrån. För några år sedan la fabriken i Björnhammaren ner för gott och idag är det inte många människor som bor kvar.

En hel gata med tomma hus. Väldigt spökligt. Från Björnhammaren drev vi runt på slingriga vägar och hamnade tillslut i Askersund. Magarna behövde mättas så vi letade upp en restaurang. Affe beställde in någon typ av fläskfilé med pommes och själv gjorde jag misstaget att beställa den träligaste risotton någonsin.. Under vår lunch kollade vi lite på kartan för att bestämma vårt nästa mål. Vi såg att en nationalpark låg i närheten så vi bestämde oss helt enkelt för att åka och se om den var något att ha.

Tiveden som nationalparken heter ligger på gränsen mellan Närke och västergötland. Vid huvudentrén började vi följa en kort led som först tog oss förbi en sjö (ångrade bittert att badbyxorna låg kvar i bilen) och sedan vidare in i skogen. Från ingen stans dök dessa gigantiska stenblock upp mitt framför oss på stigen. En mäktig syn. Måste helt klart återvända till Tiveden och utforska mer av nationalparken.

Klockan hade blivit sen eftermiddag och en liten uns av hunger började komma krypandes. Vi åkte till Laxå och inhandlade en engångsgrill, korv, chips och kanske sommarens hittils bästa köp, en badenbaden-stol för 75kr.

Efter lite letande hittade vi ett grymt spot vid en sjö utanför Laxå där vi slog upp vårt tält och tände grillen. Livet på en pinne.

God natt.

Dag två på vår road trip började tidigt. Redan vid fyrasnåret drog fåglarna igång sin (o)härliga sång. Lyckades dock lokalisera ett par öronproppar i bilen och slocknade igen. Efter en energifylld frukost (vitt bröd och mjukost) åkte vi mot Karlskoga för att pröva deras betongpark. 4/5 toasters till parken. 5/5 toastes för Affes extremt coola stunt här ovanför.

Ett stenkast från parken (eller kanske tio) låg en restaurang vid vattnet. Vi möttes dock av en skylt som sa "SOMMARSTÄNGT". Vi hamnade istället på Baba's pizzeria, gott nog. Vi drog sedan till första bästa badplats och undrade varför det inte var något folk där trots härliga 20+ grader i luften. När vi hoppade i vattnet förstod vi varför, det var svinkallt. På grund av något sega i kolan insåg vi att vi inte pallade åka så mycket mer bil den här dagen. Vi slog en signal till min morbror med familj och frågade om vi fick komma förbi sommarstugan och hänga med dom. Det gick alldels utmärkt och vi han till och med ses hemma hos släkten i Degerfors och fika innan vi åkte vidare till stugan i Hult.

Solnedgången i Hult som man aldrig tröttnar på.

Dag tre började med ytterligare en kulinarisk mjukostmacka följt av ett havtappert försök att fiska abborre. Affe hade sovit som en kung på sin luftmaddras som han inhandlade i Karlskoga dagen innan och var pepp på att köra lite mer BMX. Vi rullade bilen från Hult till Gullspång av alla ställen. Det skulle eventuellt finnas en skatepark där. Och jo, en skatepark hittade vi, en sorglig sådan..Men helt klart åkbar.

Affe "ACAB" Tholén slänger upp en disaster.

Vi brummade sen några mil söderut till Töreboda, en plats jag tidigare bara sett från tågfönstret. Vi plockade fram BMX'n och brädan igen och åkte runt och kollade in stan, hittade lite spots att åka på och slog oss sen ner på ett hamburgerhak.

Ananans på burgare visade sig vara en lyckad kombo. Från Töreboda rörde vi oss sakta tillbaka mot Norrköping och passade på att avsluta vår resa som vi började den, med glass i Hjortkvarn.