Valborg i Uppsala

Valborg är årets största högtid i Uppsala. Innan jag flyttade hit trodde jag det mest var något för stadens studenter. Nu vet jag bättre, hela staden lever verkligen upp sista dagen i april. Eftersom Sarah har bott i Uppsala tidigare så tog jag rygg på henne för att lära mig hur man firar Valborg i Uppsala (ej studentversionen). 
 
På Valborg anordnar universitetets teknologerna forsränning på Fyrisån som rinner genom staden. En i början ganska lugn färd men som innan målgång hinner passera två vattenfall. 

Längs med hela ån var det fullproppat med folk.

En man hade byggt eget periskop och lyckades se över folkmassan. 

Min snygga Valborgs-guide tog med mig till nästa stopp, mösspåtagningen vid Carolinabacken. Där hälsar man våren välkommen med körsång och prick klockan tre tar alla på sig sin studentmössa, ja dom som någon gång har tagit studenten förstås. 

Det var vi och typ 40 000 till.

Mössorna på.

Carolinabacken. 

Lite senare på kvällen (efter att vi hade invigt vår balkong, SÅ NAJS!) cyklade vi till Gamla Uppsala för att se majbrasan. 

Brasan med slottet och domkyrkan i bakgrunden. 

Lite (läs: väldigt mycket) mer folk än vad man har varit med om vid tidigare majbrasor. 

5/5 plus till Valborgs-guiden. 

Avslutning med fyrverkerier. 

Och så var Valborg över för den här gången. Välkommen maj!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0