The great Åre inlägg

Jag och Affe hoppade på nattåget och for upp till Åre.

7 februari. Jag hade lagom fått upp värmen i kroppen efter en kall kväll på Studenternas läktare, där jag såg en mycket spännande match mellan Sirius och SAIK som slutade 2-1 till stålmännen, när det var dags att bege sig ut igen för att traska ner till tågstationen. Där fick jag stå och vänta på ett tåg som inte var i tid. Men så strax efter klockan tolv när onsdag hade blivit torsdag fick jag kliva på tåget mot Åre. Affe hade hoppat på tåget redan i Norrköping och hade haft sällskap av två danskar. Två frusna danskar kanske ska tilläggas. Dom vred på värmen till max i vår lilla kupé. Mitt i natten när man höll på att avlida av värmeslag öppnade dom upp fönstret vilket resulterade i att Affes jacka och lakan frös fast..

Här passerar vi Östersund klockan tidigt på morgonen.

Snart framme!

Klockan åtta på morgonen kom vi äntligen fram till Åre. Johan mötte upp oss på perrongen och jag och Affe var överlyckliga att få kliva ur den trettiogradiga sovkupén. Ganska trötta och hungriga förväntade vi oss att vi skulle dra till Johan och äta upp våra medpackade mackor och drickyoghurt. Så blev det icke. Johan hade en bättre plan och tog med oss till ett bageri där vi åter kanske den bästa frukostbuffén någonsin. Från frukostbordet såg vi också hur Åreskutan för några minuter badade i morgonsol innan den gick i moln. Vackert!

Efter den stadiga frukosten drog vi ner i källaren på samma byggnad och hämtade Johans snowboard, eller det är egentligen en splitboard som man kan använda som skidor för att knata upp för branta berg. Vi for sen till mitt och Affes boende i Björnen och dumpade vår packning och åkte sedan ut i backen.

Från Björnen tog vi oss via liftsytemet tillbaka till Åre, där trängde vi in oss med 60 stycken pers i kabinbanan och gled sakta upp mot toppen. En katrineholmare styde kabinen så det kändes väldigt tryggt. Efter tio minuter var vi uppe på Åreskuta. Det blåste massor och var jävulskt kallt, trodde jag att jag skulle skriva. Men nej! Solen sken, termometern visade nästan nollgradigt och det var helt vindstilla, ett ovanligt naturfenomen på Åreskutan.

Affe fattar knappt vad han får uppleva. Inte jag heller. Under dagarna innan avresan visade väderprognoserna allt från -18 till -2 och halvklart, mulet och snö.

Fjällen levererar.

Toppen.

Jobbigt med solen i ögonen.

En önskan jag hade innan resan var att få komma upp på skutan. Att det blev av redan första dagen kändes som att vinna på lotto. Någonstans till vänster om det lilla berget bodde vi.

Livet på en fjälltopp. Affe blickar ut över sina marker.

Vi studsade runt i den fluffiga snön mellan backarna tills vi kom på att vi inte hade ätit lunch. Vi tog två snabba svängar ner till närmsta värmestuga och köpte fikabröd och en kopp choklad med grädde. En bra och kaloririk lunch.

En över förväntan bra dag i backen närmade sig sitt slut och vi åkte bort mot Björnen igen (det man ser till vänster i bild). Där lagade vi den kulinariska rätten grillkorv med pommes och försökte att inte somna i soffan samtidigt som vi kollade på diverse skräp på TV'n. Slocknade sen i sängen och sov i 12 timmar. Hade inte Affe dragit upp rullgardinen på morgonen hade jag nog sovit 12 timmar till.

Fredag 8 februari. Dag två och se på fan, solen sken igen!

Åre kan vi inte åka i tyckte Johan och lurade in oss i en buss. Affe var bitter.

Vi hamnade här, i Tegefjäll, himlen på jorden. Pudersnö och inte en käft i backen och massor av rolig terräng i offpisten. Livet kanske peakade här.

Vi dissade fikabrödslunch och åt lunchbuffé på Tegetornet istället. Lyckades få med hela kostcirkeln. Fisk, kött, rotsaker och pizza.

Den här dagen var så jäkla bra så nästan ingenting fotades. Här står vi med värk i fötter och ben och bara njuter.

Denna bilden kan vi kalla för "Lycka".

Sent på eftermiddagen hoppade vi på bussen tillbaka till Björnen via Åre där vi lämnade av Johan.

Senare på kvällen åkte vi buss igen till Åre (jäkla smidigt med kombinerat lift/busskort). "Hoppa av vid Konsum" sa Johan. Vi såg Konsum, sen såg vi hållplatsen, sen hann vi inte trycka på knappen. Vi fick lite extramotion i kylan helt enkelt. Efter att ha inhandlat ett pizzakit med diverse godsaker att toppa den med knallade vi hem till Johan och Märtas lägenhet. Där insåg vi att det finns utsikter från en balkong och så finns det UTSIKTER från en balkong.

Åt upp en djävulsk god pizza och spelade Mario kart resten av kvällen.

Lördag 9 februari och dag tre i den Jamtländska republiken. Gick upp tidigt och fick se Charlotte Kalla skida hem ett nytt OS-guld, vilken brud! Sen mötte vi upp Johan i backen och åkte några fin fina åk på manchestersnö innan vi bestämde oss för att pröva lyckan i Duved. Tyvärr var ljuset väldigt platt den här dagen så det var svårt att se något i backen. Fick dock ett riktigt fint åk i en backe mellan Duved och Tegefjäll innan vi åt våffellunch i en kåta.

Hövding Alfred af Jämtland.

"Draw me like one of your french girls" Affe poserar efter en liten vurpa som undertecknad kanske kan erkänna sig skyldig till.

Tre dagar i backen tar ut sin rätt så vi åkte lite mindre den här dagen och hängde istället vid ett biljardbord på eftermiddagen och drack läsk. Jag och Johan vann, Affe var sämst och sänkte hela tiden den vita bollen när han hade åttan kvar..Tävlingsnerver eller vad det kallas.

Förflyttade oss några hundra meter till ett packat Broken. Åt burgare och hade det allmänt trevligt som synes på bilden. Jag och Affe åkte sen hem till vårt crib och moffade chips och fastnade helt seriöst framför en schackmatch på norsk tv, det hade man inte trott när man vaknade på morgonen.

Detta är alltså norsk tv på bästa sändningstid. Fascinerande.

10 februari. Söndag och sista dagen i Åre. Städade ur lägenheten, checkade ut och trängdes sen i backen med alla tillresta sportlovsfirare. Fick för första gången på resan faktiskt stå i liftkö. Åkdagen blev ganska kort och vi hamnade sen på Olearys och åt lunch och spelade en väldigt seriös omgång minigolf innan vi sa hej då till Johan och hoppade på tåget hemåt.

10 av 5 toasters till den här resan!