Mallorca

For till Palma med Sarah, hennes bror och Paulina för att fira Sarahs farsa som fyller 60 i sommar. Det blev en långhelg i öns huvudstad, Palma, men vi han se lite annat också.
Första dagen på plats tog vi det mest lugnt. Dag två tog vi dock tåget upp i bergen.

Den lilla staden Sollér, knappt en timme med tåg från Palma.

Här är tåget vi åkte med, samma typ av vagnar och lok som användes 1912 när järnvägen invigdes.

Sant Bartomeu kyrkan.

Från Sollér kunde man ta spårvagn ner till havet. Walter, Samuel och Paulina vandrade ner och jag och Sarah kollade runt i staden innan vi tog bussen ner.

Hittade ett lunchhak med två katter.

Från Sollér till Port Sollér tog det ungefär en kvart. Vi hängde på stranden ett tag och gick även och kollade på utsikten över det öppna havet.

Senare på kvällen blev det tapas på en restaurang som Sarah hade letat upp. Till min stora förvåning var det fullt med skateboards på väggarna, bland annat det svenska märket Polar (jag premiärvisade deras senaste video i Katrineholm för några år sen). Var tvungen att fråga ägaren hur det kom sig och det visade sig att han hade varit Polars spanska distributör innan han öppnade sin restaurang.

Tredje dagen blev en riktig stranddag. Låg i en solstol mer eller mindre hela dagen. På kvällen kollade vi på FA-cupfinalen som Chelsea vann mot Manchester United.

Sista dagen blev det fotboll live. Jag hade läst att Mallorca spelade kvalmatch till den spanska andradivisionen mot Mirandes. Jag och Sarah begav oss tidigt ut till Iberostar stadium för att få tag på biljetter. När vi kom ut till arenan var det redan hundratals människor på plats som sjöng för fullt, det visade sig att de var på plats för att hälsa spelarna välkomna som ganska snart anlände med buss.

Vi fick som tur var plats på huvudläktaren under tak. Matchen spelades redan kl 12 så det var väldigt varmt. Mallorca har varit ett ganska bra lag tidigare men har hamnat på dekis de senaste åren. Den här säsongen har varit den första på närmare 40 år som man har spelat i den spanska tredjedivisionen. Annat var det på 90-talet och början av 00-talet då man radade upp fina placeringar i La-liga och till och med vann några spanska cuptitlar.

Redan på uppvärmningen var ljudnivån hög men det var inget emot när matchen började. Vilken stämning! Och det blev ännu bättre när Mallorca efter två minuter fixade ledningsmålet. Man vann tillslut med 3-1, returen spelade man idag (söndag 28/5) och det blev 0-0. Mallorca är alltså tillbaka i andradivisionen.

Efter matchen åkte vi in till stan igen och hängde på vår takterrass tills vi var tvugna att åka ut till flygplatsen.