Försvarsmaktens flygdag

Igår var det flygdag här i Uppsala när försvaret visade upp sig för allmänheten. Runt 150 000 besökare var på plats på Ärna flygfält i Uppsala. Jag och Sarah cyklade bort till högarna och spanade in spektaklet.
 
Först ut var JAS 39 Gripen som flög i formation och släppte raketer. Det dånade på rätt ordentligt när de flög förbi på låg höjd. Vi åkte sen hem och käkade lunch och såg en del av de andra planen från vår balkong, framförallt så hördes dom då vi bor ganska nära flygfältet.
 
Jag åkte tillbaka till högarna igen på eftermiddagen för att se avslutningen av flygdagen. Dom låg dock efter en 40 minuter ungefär i tidschemat så jag fick se lite fler plan än tänkt. Här ovanför är en F18-Hornet från Finland.
 
Sen var Viggen uppe i luften.
 
Sen flög försvarets uppvisningsgrupp Team 60 runt och showade.

Och en Gripen igen.
 
Som avslutning var det storformation med alla SAAB-plan. Från vänster till höger: Gripen, Tunnan, Lansen, SK60, Draken och Viggen.
 
Jag hade gått ner från högarna till en närliggande åker och lyckades få den här bilden.
 
Högarna där jag stod tidigare med planen ovanför i mitten av bilden.
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0