Äntligen bandy!

 
Höstlöven har gett upp, det är mörkare ute och frosten breder ut sig. Det är bandysäsong!! Jag tänkte återigen försöka mig på ett tips. Det gick inge vidare i fjol. 2 av 14 placeringar blev rätt, tack SAIK och Sirius.

Jag trodde bland annat att Villa skulle försvinna i semin - dom vann. Trodde VSK skulle vinna - dom förlorade finalen. Trodde Frillesås skulle åka ur - dom kvalade sig kvar. Men jag fick 7 av 8 lag rätt i kvartsfinalerna. Alltid något. 
 
Den här säsongen kommer det såklart bli alla rätt. Här är facit.
 
Topp fyra känns som det mest givna och dom kommer också spela semifinal. SAIK och Vänersborg bör inte behöva spela åttondelsfinal men så mycket mer blir det nog inte. Men sen är det mer eller mindre omöjligt att tippa vilka lag som ska ta sista slutspelsplatserna. Där tror jag alla har en chans utom Frillesås och Åby. Håller dock tummarna för att det blir Sirius mot Hammarby i en åttondel. Vilka matcher det kan bli! 
  
ELITSERIEN
1. Villa
2. Edsbyn
3. Västerås
4. Bollnäs
5. SAIK
6. Vänersborg
------------
7. AIK
8. Hammarby
9. Sirius
10. Broberg
------------
11. Vetlanda
------------
12. Motala
13. Frillesås
------------
14. Åby
 
Åttondel
AIK - Broberg
Hammarby - Sirius
 
Kvart
Villa - Sirius
Edsbyn - AIK
Västerås - Vänersborg
Bollnäs - Sandviken
 
Semi
Villa - Västerås
Edsbyn - Bollnäs
 
Final
Västerås - Edsbyn
 
BANDYALLSVENSKAN
Bandysveriges mest spännande serie. Här slår alla alla. För två år sen när Frillesås tog steget upp till Elitserien var det ett lag som hade plusstatistik mot dom, Åby. Vilka van serien förra säsongen? Just precis, Åby. Så vilka hade bäst statistik mot Åby förra säsongen? Ljusdal och Kungälv med varsin seger. Dock möttes Ljusdal och Åby bara en gång på grund av poolindelningen (något jag hoppas försvinner för att göra den här serien 100% rättvis). Kan något av dom lagen spela Elitserien nästa säsong? Jag tror faktiskt det.

1. Falun
------------
2. Ljusdal
3. Nässjö
------------
4. Lidköping
5. Gripen
6. Kungälv
7. Tellus
8. Örebro
9. Boltic
10. Kalix
11. Rättvik
12. Tillberga
------------
13. UNIK
14. Katrineholm
------------
15. Skutskär 
16. Borlänge
 
KVAL TILL ELITSERIEN
1. Vetlanda
2. Ljusdal
------------
3. Frillesås
4. Nässjö
 
KVAL TILL ALLSVENSKAN
Jag tror Katrineholm och UNIK grejar kvalet och Västanfors gör comeback från division 1. Sen vore det trevligt att ha upp Finspång i allsvenskan igen.  
 
För Katrineholms del tror jag det blir en ganska kämpig vinter i år också. Och att döma av försäsongen är det defensiven som är lagets svaga länk i år igen. Laget är till stor del detsamma men i år är man placerad i den södra poolen. Förra säsongen vann man inte en match mot söderlagen. Det blir kval i år igen. 
 
Runtomkring sig i botten kommer man troligtvis ha antagonisten Tillberga, nykomlingarna Skutskär och UNIK och Borlänge som tycks gå samma väg som Västanfors och brutalt rasa ur serien. 
 
I ingenmansland tror jag Boltic, Kalix och Rättvik hamnar. Och sen är det åtta lag som gör upp om topplaceringarna. Jag tror dock inte alla kan utmana om direktplatsen men däremot vara med och nosa på en kvalplats.   
 
Falun är solklar favorit, seger i Supercupen och hemvändare som Mikael Olsson (VSK) och landslagsmålvakten Patrik Hedberg (Hammarby). 
 
Där bakom tror jag Ljusdal kommer skugga. Man har försökt i många år och oftast varit favoriter att ta sig till Elitserien. I år finns ingen press att ta sig till kval och det kan nog vara bra för detta unga och talangfulla lag. Den andra kvalplatsen tar Nässjö. Och vid det här laget vet man att om Nässjö ska spela Elitserien så är inte kvalspel rätt väg att gå.
 

RSS 2.0