Musik 2009

Året börjar ta slut, och i vanlig ordning börjar tidningar och internet göra listor på vilka låtar, album, artister, konserter och mycket mer som var bäst under de senaste tolv månaderna.

Att göra listor är svårt och att utnämna favoirter är ännu svårare. Därför skipar jag listsrkivandet och nämner bara några av de album/låtar jag tycker har varit värda att lyssna på under det här året.


I had the blues but i shook them loose

Bombay Bicycle Club's första album överaskade mig. Hörde för första gången talas om dom när jag så skatefilmen Clé från Cliché. Sen lyssnade jag på albumet och det var ju för jäkla bra. Lät inte som något annat jag har hört och med inte en ända dålig låt är detta utan tvekan en av 2009 års bästa album. Kanske till och med ett av 00-talets bästa album.
Bästa spår - Evening/Morning

Cosmic Egg

Efter att ha väntat i alldeles för många år på uppföljaren av Wolfmothers självbetitlade debutalbum så var mina förväntningarna skyhöga inför Cosmic Egg. Förväntningarna infriades flera gången om. Andrew Stockdale har tillsammans med sina nya bandmedlemmar klämt ut ett nytt album bestående av 16 låtar med psykadeliska texter och ett klockrent sound även om det är 30 år sent. Skulle Wolfmother ha bildats under 70-talet hade det låtit exakt lika dant som det gör idag.
Bästa spår - Violence Of The Sun, In The Castle och Cosmonaut

Humbug

Efter ett grymt första album och ett ganska tråkigt andra album var det skönt att Arctic Monkeys återigen levererade sjukt bra musik.
Bästa spår - Secret Door och Crying Lightning


Kolla också in dessa album

Obits - I blame you
Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix
Them Crooked Vultures - S/T
Foals - Antidotes
Florence and the Machine - Lungs
Julian Plenti (Paul Banks) - Julian Plenti is... Skyscraper




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0