117:e bandyfinalen

Min 11 final på plats var kanske inte den bästa och mest underhållande jag sett, men nog blev det en minnesvärd historia ändå. Så här såg det ut.
 
Magnus Joneby, lagkapten i Västerås.
 
En grönvit läktare med några av de 12 352 åskådarna. Det är faktiskt en sämre siffra än i fjol. Men med hutlösa biljettpriser och en byggarbetsplats till arena så lär inte publiksiffrona öka. Flytta tillbaka finalen till Nya Söderstadion eller Friends Arena eller lägg is på Studenternas fotbollsplan med någon form av väderskydd över planen. 
 
På herrsidan har Villa Lidköping och Västerås har mött varandra två gånger tidigare i SM-final. 2016 vann Västerås och 2019 Villa.
 
Villa Lidköping var stora favoriter så jag satte mig helt enkelt vid deras anfall. Men Västerås gjorde både ett och två mål innan Villa reducerade.
 
Christoffer Edlund på fall. 
 
Andra halvlek fortsatte jag att fokusera på Villa-anfall. Kändes som en tidsfråga innan kvitteringen skulle dyka upp. Men det dröjde länge.
 
 
Inga mål i sikte för Villa som gång på gång körde fast i Västerås försvar.
 
Mörkret började lägga sig över Studan.
 
Felix Pherson slår in en hörna.
Tillslut kom kvitteringen bara med några få minuter till slutsignalen.
 
Målskytt - Christoffer Edlund såklart.
Det blev förlängning och jag han lagom komma upp till avbytarbåsen när....
 
....Motala-sonen Viktor Spångberg avgjorde matchen med en tunnel.
 
Villa Lidköping-depp för andra året i rad efter säsongens sista match. Sex finaler sedan 2012 har resulterat i två guld för "Lisch". VSK har under samma tidsperiod spelat fyra finaler och vunnit tre. "Vinnarkultur" och "det sitter i väggarna" om man ska slänga sig med lite sportfloskler.
 
 
VSK höjer pokalen för 21:a gången i historien och stärker sin position som mesta mästarna. 
 
 
 
 
 
 
 
Det var allt för den här säsongen. Nu väntar silly season och sen en alldeles för lång väntan till seriepremiären i slutet av oktober.
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0